Klacht indienen
De Nationale ombudsman doet onderzoek bij overheidsinstanties naar aanleiding van klachten van burgers. Ook op eigen initiatief kan hij een onderzoek starten. De ombudsman onderzoekt of de uitvoering van overheidstaken correct gebeurt.
Je kan bij de Nationale ombudsman terecht met klachten over:
- de lange behandelingsduur van aanvragen en bezwaarschriften;
- het niet opnemen van aangifte van strafbare feiten;
- niet reageren op vragen en verzoeken (om informatie);
- (telefonische) bereikbaarheid van overheidsinstanties;
- de lange behandelingsduur van klachten.
Op de website van de Nationale ombudsman vind je uitgebreide informatie waarover je een klacht kunt indienen en over welke organisaties. Daar lees je ook wat er met je klacht gebeurt na indiening.
Niet bindend
De Nationale ombudsman is een zogenoemd Hoog College van Staat. Dat betekent dat de Nationale ombudsman onafhankelijk is van de regering. De Nationale ombudsman wordt benoemd door de Tweede Kamer. De uitspraken van de Nationale ombudsman zijn niet bindend, de uitvoering ervan kan dus niet worden afgedwongen.
Voorwaarden
De voorwaarden om een klacht in te dienen zijn:
- je hebt al (schriftelijk) een klacht ingediend bij de overheidsinstantie in kwestie;
- de betrokken overheidsinstantie heeft je klacht niet langer dan één jaar geleden afgehandeld;
- er is tegen de uitspraak van de betrokken overheidsinstantie geen bezwaar of beroep mogelijk (geweest);
- je klacht gaat niet over de inhoud van wettelijke regels;
- je klacht gaat niet over de uitspraak van een rechter.
Aanpak
Je dient de klacht in bij het bureau van de Nationale ombudsman. Dat kan schriftelijk (per brief), online via de website van de Nationale ombudsman of via het uitgeprinte klachtenformulier. Per post versturen is handiger als je kopieën van eerdere klachtbrieven of andere belangrijke documenten wilt meezenden.
Als je er niet zeker van bent of je met je klacht bij de Nationale ombudsman terecht kunt, neem dan eerst contact op met het bureau van de Nationale ombudsman. Het bureau verwijst je naar de juiste instantie als je met je probleem niet bij de Nationale ombudsman moet zijn.