Tijd
De wijziging past bij een beleefbaar Apeldoorns Kanaal. Het waterschap stelde de overgangsperiode van drie jaren in om bewoners en gebruikers van het Apeldoorns Kanaal de tijd te geven aan het verbod te wennen en eventueel een brandstofmotor te vervangen door een elektrische motor. Bewoners langs en rond het 5e pand ontvingen van het waterschap een brief over de wijziging.
Beperken en voorkomen
Het vijfde pand van het Apeldoorns Kanaal ligt tussen de Bonenburgersluis in Heerde en de Hezenbergersluis in Hattem. De lengte is 9,6 kilometer. Varen met boten die elektrisch worden aangedreven beperkt de CO₂-uitstoot, voorkomt vervuiling van het oppervlaktewater en geeft minder overlast voor mens en natuur. Het varen met brandstofmotorboten is niet toegestaan op alle wateren in het werkgebied van Waterschap Vallei en Veluwe. Dat heeft als reden omdat het meer dan bij elektrisch aangedreven vaartuigen, schade kan toebrengen aan (natuurvriendelijke) oevers, rietkragen, dieren en planten. Bovendien kunnen brandstof en olie, afkomstig van het vaartuig, in het water terecht komen. Dit heeft een slechte invloed op de waterkwaliteit.
Tijdelijke periode afgesloten
De wijziging die per 1 juli a.s. ingaat, betekent dat de tijdelijke periode dat er met brandstofmotoren gevaren mocht worden is afgesloten en dat op het gehele Apeldoorns Kanaal alleen nog elektrisch varen is toegestaan.